Wednesday, June 1, 2011

EPT,FKT,APT

Semalam aku jadi invigilator utk exam EPT (English Placement Test),FKT (Fundamental Knowledge Test)&APT (Arabic Placement Test) yg mana aku pernah amik ketiga-tiga exam tu 7thn yg lepas (May 2004).....

Utk pengetahuan sape2 yg xtau,exam EPT & APT yang menentukan bp lama student akan berada di CFS (Centre for Foundation Studies) ni.....samada setahun,setahun setengah atau 2 tahun.....

Bagi FKT pulak,ia menentukan samada student akan perlu mengikuti fardhu ain class atau halaqah......

Masa tgh jaga exam,sempatla gak belek2 soalan2 ketiga-tiga test tu......walaupun aku dah pernah lalui 7thn yang lepas,aku still akui yang soalan2nye sume susah.....ini pada pandangan aku jela.....bg orang lain yg memang hebat english & arab,mayb bg mereka mudah.....

No wonderla aku starting level 1 for both,EPT & APT.....So,kenela betapa kat CFS (masa zaman aku masih lagi Pusat Matrikulasi UIA) selama 2 thn......apapun aku bersyukur,sebab banyak yg aku belajar selama 2 thn di Matrikulasi UIA.....

Setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya......

Allah berfirman dalam Surah Al-Insyirah ayat 5-6:

"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan,sesungguhnya sesudah  kesulitan ada kemudahan"

Itu janji Allah......sebagai hambaNya kita perlu yakin bahawa sesudah kesusahan dan kepayahan pasti ada kesenangan.......

Ni masa jaga exam EPT,sume candidate brothers dari course Human Science

Ni plak masa jaga exam FKT&APT,sume candidate sisters dari course ENGIN

No comments:

Post a Comment