Wednesday, August 17, 2011

Warna warni kehidupan sebagai seorang cikgu 1

Alhamdulillah sudah masuk 10 minggu semester ini ini bermula dan hampir ke penghujungnya....hanya berbaki 4 minggu utk berakhir.....dalam tempoh ini pelbagai suka dan duka yang aku lalui....pelbagai pengalaman baru yang aku timba sepanjang semester ini......agak berbeza dengan semester lalu yang mana aku hanya laluinye selama 4 minggu.....

Aku diuji dengan pelbagai ragam student remaja yang boleh dikatakan masih ke'anak2'an.....mereka sedang belajar untuk mengadaptasikan diri mereka dengan keadaan sekeliling.....kesibukan yang melanda diri mereka mungkin menjadi salah satu faktor yang menyebabkan mereka memberontak......kalau dulu zaman sekolah tidak pernah se'stress' ini (assignment,tutorial,kelas dari 8pg-6pm,lab report,group discussion,quiz,tutorial test,exam,test etc),tp bila masuk ke fasa ini (matriculation level) mereka agak culture shock.....ini apa yang aku dapat lihat dan rasakan dari pandangan mata kasar aku atau dari sudut sebagai seorang cikgu.....

Sebagai cikgu,aku cuba memahami situasi mereka.......cuba bersabar dengan kerenah dan ragam mereka....mungkin sedikit sebanyak aku memahami situasi mereka kerana aku pernah lalui zaman itu suatu ketika dahulu (tahun 2004-2006).....33 contact hour/week dalam 1 semester mmg meletihkan dan men'stress'kan fikiran.....kalo seseorang tidak pandai manage masa 24 jam/day yang Allah bagi itu mmg boleh "sakit" dan boleh membawa kepada banyak kesan buruk dalam diri.....

Aku seringkali mendengar rungutan student2 aku mengenai kesibukan yang melanda diri mereka......selepas mereka mendapat result Quiz 1 mathematics,aku memanggil one by one student aku yang fail....aku mengajar 3 group...ade group yang 2 failure,7 failure dan yang paling ramai 11 failure.....aku terpaksa meminta mereka datang ke bilikku jam 6-6.30pm weekdays (after ofis hr) sebab kesibukan mereka.Ada yang aku terpaksa jumpa jam 1-2pm (lunch time).....aku terpaksa sebab itu je masa yang mereka free since kelas mereka straight 8am-6pm non-stop every day except lunch hour......

Tujuannye adalah utk cuba mengetahui penyebab mereka tidak perform dan memberi kesedaran pada mereka betapa pentingnya subjek mathematics as an engineering and physical science students.Dan hasilnya Alhamdulillah,aku dapat mengurangkan failure dalam midsemester exam.Daripada 20 orang yang fail dalam quiz 1,hanya 4 orang sahaja yang fail dalam midsem overall 3 group yang aku ajar.Berapa ramai yang fail/berapa ramai yang dapat A is not a big deal.The most important thing is aku nampak improvement dalam diri mereka.20 orang yang fail masa quiz 1,sumenye lulus in fact ade yang dapat B+ dalam midsemester exam.

Kesimpulan yang boleh aku buat ialah,they are not weak,each of them have potential to success.They can do it.....some of them admit that they are lazy.....aku percaya yang terpilih utk masuk ke CFS ini adalah dikalangan mereka yang bijak pandai.Cuma seperti apa yang aku katakan di atas,they need time to adapt with the new environment,new teaching style of teacher,new friends and so forth.What the most important thing they need is MOTIVATION.It is either from their friends,teacher or advisor.But for me,orang yang paling rapat dengan mereka selain kawan2 adalah cikgu/lecturer mereka.So,cikgu adalah orang yang paling sesuai utk memberi MOTIVATION pada mereka sebab cikgu jumpe mereka 5 hr/week or 6hr/week.....

Aku secara peribadi mempunyai cara/teaching style aku yang tersendiri.......how to handle student at the age 18-19 should be different with student at the age 10-12.....that one is a fact.....sometimes,we do not need to "membebel" to much in order to ensure they will perform it quizzess/examination.And we do not need to scold them to much when they are not perform/sleep in class/come late etc.......psychologically,remaja tidak suke dimarahi......mereka akan lebih memberontak jika kita memarahi mereka.Sejak balik dari BTMC (kursus yang aku hadiri di UIA Gombak pada bulan lepas),aku tidak pernah memarahi students.Apa yang aku buat,adalah aku menggunakan cara psychology utk menegur kesalahan mereka dan menasihati mereka dengan cara yang berhikmah dan yang paling penting aku menegur mereka not as a teacher,but as a sister to them............aku anggap mereka seperti adik2 aku sendiri.......



To be continue.....

4 comments:

  1. hehe.cara mengajar kami juga lain XD . . .

    ReplyDelete
  2. yup....betul tu....cara akk ajar awak dgn ajar student uia ni lain....tp xdela 100% lain....

    ReplyDelete