Tuesday, November 22, 2011

Me & my master

Entri kali ni khas utk ceritakan semuanya pasal apa yg telah aku lalui & sedang lalui sebagai seorang pelajar master dlm applied statistics di UPM......

Minggu ni masuk minggu ke-10 aku bergelar pelajar master di UPM.......ini bermakna pengajian bg semester ini berbaki 4 minggu atau lebih kurang sebulan je lg dr sekarang coz setiap normal semester=14 weeks.....

Kelas ari sabtu basically dr jam 9pg-3ptg....hari ahad dari 9am-12 tghri......sejak bergelar student dihujung minggu ni,byk jemputan2 esp jemputan kawen kawan2 xdpt dipenuhi......to all my friends yg telah pun selamat diijabkabulkan & bakal diijabkabulkan:
ampun & maaf dipinta sekiranya diri ini tidak dapat hadir ke majlis perkahwinanmu....
Apapun,doaku sentiasa mengiringi kalian semua....semoga kalian berbahagia hingga ke syurga.....

Kt bawah ni antara walimah2 kawan2 yg sempat aku hadiri baru2 ni...

Huda & Nuruddin (tp suami die ntah mane ntah time ni)

Bukti aku jd posmen nas....(tu yg tunjuk kad jemptn nas)

Dah lama xjumpe kawan2 1 batch CTS ni....

Syafeeq & Indahayatie
Masih pengantin baru (Pn Shuhada,cik abang die keje plak)

Nas & husna
Emy & eddy (act gmbr ni aku curi dr fb emy,xsmpt g pun walimah emy coz dah lewat+hujan lebat)


Test 1 sudah pun berlalu dan result pun dah dapat......nextweek dah start test 2 plak.....between test 1 & 2 of course ade assignment....pling byk setakat ni assignment surver sampling yg mana setiap soalannya mengambil masa lebih dr sehari utk menyiapkannya.....can't imagine bile dalam exam nnt camne.....

Dalam 3 subjek yg aku amik sem ni,subjek yg pling aku rs susah ialah survey sampling........Actually design pun susah tp at least design aku phm apa yg aku wat & apa yg aku belajar......biasanya bila tiba hujung minggu,tdo & makan aku xterjaga......jumaat malam sebaik tiba dirumah kawan,aku akan cuba siapakan assignement sehingga larut pagi....biasenye still xsiap & akan aku akn sambung wat after kelas jam 3ptg...cam ninggu lepas,aku & kawan2 siapkan assignment smpai jam 4.30 ptg.....kul 5pm smpai umah baru lunch.....

Bertungkus lumus menyiapkan assignment after kelas

Jalan kira yang paling panjang sepanjang aku belajar math (data terlalu banyak+no terlalu besar)

Lepas siap assignment ni rasa cam nk termuntah tgk nombor2 tu sume.....menekan calculator tnpa henti

Rutin aku sejak bergelar pelajar master ni:setiap hari jumaat after office hour,aku akan ke serdang (tumpang berteduh di rumah kawan sampailah hari ahad)....biasanya aku dah siap2 iron bju yg nk dipakai utk ke kelas pada hari sabtu & ahad.....last 2 weeks aku bertolak lewat sikit,gerak 5.30pm dr CFS,kuar je dr pintu pagar cfs,kereta dah berderet2...time tu bru lepas hujan lebat.....45 jam aku hanya dapat bergerak sejauh 4km....rasnye kura2 jalan lg laju kot....huhu....


Kereta xbergerak lgsung lebih kurang 30 min sbb jem yg terlalu teruk (gmbr hiasan)

Masa kat area2 PJ tu boleh thn lg,tetiba dah masuk highway menghala ke seremban,still jem....waktu tu jam dah menunjukkan hampir 7pm.....& aku dah mula merasakan sakit2 badan & kaki....tanpa disedari air mataku berlinangan (gembeng betul aku ni kan?).....aku menangis sebab terlalu letih....rs cam nk parking kereta tepi jalan & tidur........



Akhirnye aku sampai di rumah kawan aku lebih kurang jam 7.45pm......waktu tu penghuni rumah kawan aku tu sume baru selesai solat berjemaah......segan plak rs masuk umah org time2 maghrib camtu.....tp apapun mereka semua memahami keadaan aku.........

Apapun yg berlaku,aku sedar.....semua ini sudah tertulis.....Allah meletakkan aku ditempat di mana aku berada sekarang mesti bersebab....Allah Maha Mengetahui segalanya....dan yang pasti Dia tidak akan menguji aku lebih dari apa yg mampu utk aku tanggung ....

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan,Dan sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan"
(Surah Al-Insyirah ayat 5-6)

Ayat ni memberi makna yang sangat mendalam pada aku & pada kita semua sebagai hambaNya

Teringat detik2 aku memperkatakan tafsiran di sebalik ayat ini kepada semua students aku sem lepas ketika mereka hampir ke midsem exam......semoga apa yg aku smpaikan & kongsikan dapat dipraktikkan bersama dalam menghadapi hidup yg penuh dugaan & cabaran......







2 kunci KEJAYAAN:


SABAR & SYUKUR

Sabar di atas segala ujian dariNya & bersyukur di atas segala nikmat kurniaanNya

InsyaAllah kita akan menjadi hambaNya yg berjaya di dunia & akhirat

Allahu'alam......

6 comments:

  1. sy pun nak termuntah tgk calculatoorrr tu ;p
    long tym tak sentuh clculator

    ReplyDelete
  2. xpe2.....awak xperlu dah kalkulator tu....aslkan ade hp dah ok....kt dlm hp kan ade kalkulator....hehe..act kesian gak kt kalkulator tu...kalaulah ia bole berkata2:"aku dah penat mengira ni,bole x rehat kejap?"

    ReplyDelete
  3. ahaha.kesian kat kalkulator miss.mcm dah byk je dia berkhidmat utk miss.ehe.jemputan kawan2 miss dah byk.skrg ni,sy tunggu jemputan miss plak.hoho

    ReplyDelete
  4. tettttt......tunggu jgn xtunggu......=)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum. Nak tanya, applied Statistics di UPM ni memang kelas weekend saje ye??? Ape pengalaman sepanjang study??

    ReplyDelete