Wednesday, January 4, 2012

Tahun baru,umur baru

Aku terpanggil utk bercakap psl umur bila terbaca status pada fb seorang kawan yg berbunyi:

"bila tahun baru umur kita makin meningkat,xbestla mcm ni...."

Sebelum aku bercakap panjang tentang hal ini,ingin aku tegaskan di sini bahawasanya apa yg aku tuliskan di sini hanyalah sebuah perkongsian juga pendapat aku berdasarkan pembacaan artikel2,majalah2 & buku2 ilmiah.....
Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat pada kita semua dalam menjalani kehidupan di dunia yang hanya bersifat sementara ini.........

Dah tentunya bila timbul tahun baru,umur kita akan meningkat.....xkesahla berdasarkah tahun hijrah mahupun masihi.....xpernah plak aku dengar ada org umurnya makin menurun bila tahun baru.....mathematically,YEAR directly proportional to  AGE......(orang math kalo xsentuh psl math xsah....hehehe)

Aku kurang pasti apa yang dimaksudkan dengan "xbest" dlm status di atas......bukankah kita selalu berdoa agar Allah panjangkan umur kita????boleh dikatakan at least sthn sekali kita akan berdoa semoga Allah panjangkan umur kita ketika kita menyambut hari kelahiran....betul x???itu at least......xpernah plak aku dengar bila seseorang tu menyambut hari kelahiran dia berdoa agar dipendekkan umur....tp xtahulah kalo ada org mcm tu....Allahu'alam......

 Kalo bukan kita yg berdoa pun,pasti ada orang lain yg mendoakan kita agar kita dipanjangkan umur.....disebabkan sekarang zaman teknologi,orang boleh bg ucapan pd hari kelahirang kita di fb & semua orang bole baca.....bole dikatakan dalam beratus2/beribu2 orang yg bg ucapan  tu confirm ada yg bg ucapan:
"Semoga dipanjangkan umur......"

Jadi,kenapa perlu ada word "xbestla"????bukankan bila bertambahnya umur kita itu merupakan satu nikmat yg tidak terhingga daripada Allah?Allah dah makbulkan doa kita & doa sahabat2 kita.......sepatutnya sebagai hamba kita perlu mengucapkan rasa SYUKUR & bukan sebaliknya.......

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya aku akan tambah(nikmat),jika kamu kufur(nikmatKu),sesungguhnya azabKu amat pedih" 
(Surah Ibrahim:7)

Bila bertambahnya umur kita bermakna Allah memberikan kita lagi peluang utk melakukan amal soleh sebagai bekalan di akhirat yang kekal abadi juga sebagai peluang untuk kita menyesali atas dosa2 lalu serta bertaubat.....

"Sesungguhnya Allah sukakan orang yang sering bertaubat dan orang yang membersihkan diri"
(Surah Al-Baqarah:222)

"Perkara yang sangat kukesali bila masa berlalu adalah umurku semakin meningkat, namun amalanku tidak juga bertambah." 
-Ibnu Mas'ud rahimahullahi taala-
 
Aku percaya ada sebab2 tertentu kenapa timbulnya rasa "xbest" dlm diri seseorang itu bila meningkatnya umur.Kemungkinan besar ada beberapa impian & harapan pada tahun lepas yg masih belum dikecapi.
Seperti impian untuk memiliki rumah,kereta,kerjaya yg stabil,sambung belajar,cemerlang dalam akademik (mencapai cgpa tertentu),mendapat anugerah pekerja cemerlang,anugerah pelajar cemerlang dan mendirikan rumahtangga.

Apapun sebab yang menimbulkan rasa "xbest" itu,percayalah bahawa apa yang telah Allah tentukan utk kita adalah yang terbaik walaupun sebaliknya pada pandangan mata kita yg terhad ini.

"Kita tidak mengetahui apa yang terbaik utk diri kia sendiri.Kita hanya penerima,kita bukan Pemberi.Yg memberi ialah Allah,dan Allah menegaskan apa yang diberikanNya utk kita adalah yang baik belaka.Namun,akal kita tidak akan mampu mengetahui rahsia di sebalik yang pahit,pedih & sakit.Mahunya yang manis2 sahaja.Apatah lagi nafsu...ia akan memberontak apabila terjadi sesuatu yang berlawanan dengan kehendak tabienya"
(Ustaz Pahrol Mohd Juoi)

Apa yang paling penting,jangan pernah berhenti berharap padaNya.Teruskanlah berusaha.Jangan dirisaukan natijah.Yang kita perlu risaukan adalah usaha.Insya-Allah,selepas usaha segala natijah yang Allah beri adalah yang terbaik.

"Berusahalah dengan segala upaya yang dikurniakan Allah. Tidak salah, malah kita dituntut untuk mencorakkan kehidupan sendiri dengan panduan serta kekuatan yang dibekalkan oleh Allah jua. Namun, setelah berusaha dan bersusah payah semaksimumnya, letakkan segalanya di pinggiran. Jangan sekali-kali bersandarkan kepada diri, namun bertawakkal, bersangka baik dan berdoalah kepada Allah. Apapun nantinya hasilnya, katakan pada diri, “aku harap yang baik, Allah akan memberi yang baik.”
(Ustaz Pahrol Mohd Juoi)


Kadang2 kita tidak sedar tentang apa yg kita katakan atau tuliskan itu telah menyebabkan kita tergolong dalam golongan orang yg kufur akan nikmatNya.Sebab itulah kita disuruh berkawan dengan orang2 yang baik yang boleh menegur akan kesalahan kita & sentiasa berusaha mencari ilmu.

Aku hanyalah insan biasa yang tidak pernah lari dari melakukan kesilapan & dosa.Sentiasa memerlukan orang sekeliling,sahabat2,ahli keluarga utk sentiasa menegur setiap kesalahan & dosa yang aku lakukan tanpa sedar.Aku sedang cuba utk memperbaiki diri menjadi seorang yang lebih baik dari semalam dan dlm masa yang sama cuba utk mengajak orang lain juga melakukan kebaikan.Xsalah kan?

Sekian.....
















1 comment: