Tuesday, October 4, 2011

Kisah benar

Arini aku balik keje kul 6pm.....awal sikit dari biasa.....biasenye aku xkan terus on aircond
So td,aku bukak la tingkap sikit,tp xdela smpai abis......
Sampai di traffic light xjauh dr cfs,tetiba muncul seorang lelaki tua dlm 50-an berdiri smbil mengetuk tingkap keretaku....
Aku sgt terkejut & segera mencari button power window.....dlm masa yg sama,aku menggigil kerana ketakutan....
Apa yg aku dpt tgkap dr kata2 lelaki itu,die mengatakan bahawa keretanya rosak & mahu minta tolong aku & akan membayar rm50 padaku.....
Alhamdulillah,aku tidak di apa2kan &dlm masa 1-2min,lampu dah bertukar hijau & aku segera meninggalkan tmpt tu.....

Kalo ikut logik pun,kalo betul kereta lelaki itu rosak,kenapa dia minta tolong dari seorang wanita?ditengah2 bandar  plak tu sedangkan punyala banyak lelaki lain berada kt kawasan tu.Dan xsilap aku,ada je bengkel kereta berhampiran dengan kawasan tu.Aku bukan nak bersangka buruk,tp hakikatnya zaman sekarang kita perlu lebih berhati2.Pada pendapat aku lelaki itu ada motif yang lain & dia aim kereta2 yg hanya dipandu oleh wanita lebih2 lagi jika tingkap kereta terbuka.

Kepada wanita2 di luar sana (esp yg selalu memandu berseorangan) termasuk aku la tu,jangan sesekali mudah terpengaruh dgn keadaan2 mcm ni.Biarlah org ckp kita sombong ke,kedekut ke (in case kalo org tu mintak duit),teruk ke,hampeh ke,yg penting utamakan keselamatan diri anda.Lainlah kalo org yg mintak tolong tu kita betul2 kenal,then bolehla ringankan tgn menghulurkan bantuan sekdar yg kita mampu.

Beberapa peringatan kepada pemandu2 di luar sana(esp wanita):
  1. Elakkan dari membuka tingkap xkesahla waktu pg,ptg/malam (kalo terpaksa,bukakla sedikit shj)
  2. Jgn sesekali turun dari kereta utk menghulurkan bantuan sekiranya perkara ini terjadi pd anda
  3. Jgn letakkan handbag di sebelah seat pemandu/di tmpt yg mudah dilihat dr luar
  4. Utk faktor keselamatan,kalo ada duit lebih buatla tinted yg agak gelap (asalkan lepas JPJ)
  5. Bg kereta yg bkn central lock,pastikan pintu sentiasa berkunci ketika memandu
  6. Dan yang paling penting sebenarnya,amalkan membaca doa menaiki kenderaan.Semoga kita sentiasa di bawah perlindungan Allah & dijauhkan dari perkara2 yg tidak diingini.
Mode:Still fobia & teringat perkara td & sangat bersyukur aku tidak di apa2kan.

7 comments:

  1. kesiannya miss..Alhamdulillah,nasib baik miss xapa2...aminnn.
    InsyaAllah,saya akan aplikasikan tips miss time bawak keta..ehe.
    ;)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.....saya selamat....awak pun jaga diri baik2 esp bila drive sorang2......

    ReplyDelete
  3. nasib baik xbka pntu su, tu mmg salah satu taktik sindiket, ms duk kuantn dlu mmg bnyk kes yg sama akk dgr, takut kn pukau ja...alhmdlh selamat

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah xjd pape.. kalu xtau pe jd dgn kwn aku sorg ni hehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah.....syukur pada Allah.....
    Apa khabar Dr Afif????camne life as a H.O????

    ReplyDelete
  6. nice... hehe ada masa gembira ada masa susah bese la keje mana2 pn sama

    ReplyDelete
  7. suka & duka,susah & senang tu la yg mewarnai hidup kita.....all the best Dr Afif & selamat berkonvo!!!!

    ReplyDelete