Wednesday, February 29, 2012

Hidup merupakan satu perjuangan & perjuangan itu memerlukan pengorbanan

Apakah itu kehidupan?apakah definisi sebenar sebuah kehidupan?
Tanpa merujuk kepada kamus dewan bahasa & pustaka,aku akan tafsirkan sendiri apa yg dimaksudkan dengan kehidupan mengikut pandangan aku.Tidak semestinya semua org perlu setuju.Mungkin ada yg membantah.

KEHIDUPAN adalah suatu PERJUANGAN.Dan yang pastinya utk berjuang mestilah memerlukan PENGORBANAN.Bila bercakap mengenai pengorbanan,banyak lagi perkara yg kita boleh dihuraikan.Pengorbanan dari segi harta,tenaga,masa dan sebagainya.

Bekerja sambil belajar bukanlah sesuatu yang mudah ditempuhi.Pastinya ia memerlukan pengorbanan yg sangat besar pada yg empunya diri.Pembahagian masa yg sistematik sangat penting bagi memastikan amanah yg dipertanggungjawabkan dapat dijalankan dengan sebaiknya dan dalam masa yang sama dapat menyiapkan tugasan2 sebagai seorang pelajar.

Bagi aku yg berada dalam kategori ini,keutamaan perlu diberikan terhadap kerjaya.Walau sebanyak mana pun tugasan yg diberikan,sebanyak mana pun topik2 yg xcover lg utk test,aku perlu memastikan semua kerja2 atau amanah yg diberikan oleh org atasan telah diselesaikan terlebih dahulu dengan sebaiknya.Itu janji aku pada diri sendiri sejak dari mula aku membuat keputusan utk melanjutkan pelajaran.

Kadang2 ada saat dan ketikanya aku tidak dapat menghadirkan diri ke kelas atas komitmen kerja.Itulah yg dinamakan PENGORBANAN.Tidak menghadirkan diri ke kelas pada zaman undergraduate sama sekali jauh beza dengan zaman postgraduate.Ketinggalan 1 lecture postgrad ibarat ketinggalan 10 lecture undergrad.Begitulah perumpaannya.

Apapun,kita hanya mampu merancang & Allah jugalah yg berhak menentukan segalanya.Mungkin ini adalah ujian daripada Allah utk melihat sejauh mana hambaNya ini bersabar dengan ketentuanNya.Dan aku percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.

Pesanan buat diri ini:Teruskan perjuangan & jangan pernah berputus asa.

HIDUP ADALAH SATU PERJUANGAN

2 comments:

  1. Salam perjuangan,

    Wah, rumah ko dh berwajah baru :), i like!
    Rasa bersemangat aku bc post ko, keep it up!
    Smg Allah memudahkan segala urusan ko ye,
    Rabbana yusahhil!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemputla dtg lg bila2 masa......byk kali dah aku tukar wajah sebnrnye......hehe

      Delete