Wednesday, April 4, 2012

Badan letih otak tidak dapat berfungsi dengan baik

Bila badan letih,otak takkan dapat berfungsi dengan baik.......
Taktaulah ini fakta atau auta......tp setahu aku ini fakta.........
Siap ada pepatah lagi yang mengatakan:

"Otak yang CERDAS datangnya daripada badan yang CERGAS/SIHAT"

Mana mungkin seseorang yang badannya letih & penat dapat menggunakan otaknya seoptimum mungkin.....
Pasni kene tanya kawan2 aku yang dalam medical field la agaknya.......disebabkan xpernag belajar bio...(alasan je tu,padahal bole je dpt info2 dari internet,buku etc)
Tp bagi aku,aku lagi suka mendengar explaination daripada membaca esp dalam hal2 yg berkaitan dengan kesihatan ni.........itulah hikmahnya KOS (Kuliyyah of Science) dipindahkan ke kuantan...........
Aku kenal ramai kawan2 dari kos medic,allhs,pharmacy etc......

So bile masing2 dah bekerja barulah rasa betapa pentingnya mempunyai kawan2 dari bidang yang berbeza....kalo setakat kawan dgn bdk math je,xberkembang langsung kot........asal jumpe je,citer pasal dah siap assignment ke belum?dah hafal formula?camne nk prove soalan yg Prof bagi td? (hanya meneyenaraikan beberapa sahaja)
Tp bila dah kawan dengan bdk2 medic & diet ni,setiap kali jumpe diorang aku akan tanya soalan2 yg berkaitan dengan kesihatan......cthnye:aku minum nescafe tiap2 malam,ape je ek side effectnye?aku slalu sakit kepala setiap kali nk exam @ quiz,apa masalahnya ek?(haha,yg ni aku reka je)




Dah lari topik plak.....sebenarnye juz nak citer minggu ni minggu yang sangat meletihkan.....act bukan minggu ni je,sejak 3 minggu yang lepas.
3 minggu berturut2 ada test.......3 paper telah berlalu,tinggal lagi 1 paper, Robust Statistics (Statistik Teguh)
Dah 3 hari berturut2 dalam minggu ni balik malam,rs xdaya dah.........smpaikan ngantuk time drive,terpaksa cubit2 pipi sendiri supaya x tertidur.......Alhamdulillah, Allah masih panjangkan umur......selamat sampai ke rumah.......sampai rumah dah xde tenaga dah.......duduk rehat2 depan tv xsmpi 5 min,akhirnye tv yg tengok aku sampailah keesokan paginya.......

Disebabkan itu aku terpaksa ambil cuti setiap hari jumaat setiap kali ada test utk study.24 jam masa yang ada digunakan sepenuhnya utk study.....kalo xphm,kak af lah tempat rujuk aku.......hopefully test minggu ni dapat di jawab dengan jayanya compared to the past 3 papers.

P/s: Tak lupa juga to all my students yang bakal mengambil quiz 4 malam ni,all the best to you guys!Rabbi Yassir Wala Tu'assir
Soalan xsusah,InsyaAllah awak semua boleh jawab malam ni...=)

No comments:

Post a Comment