Friday, May 4, 2012

Berkursus selama seminggu

Seminggu sudah tidak pulang ke rumah tercinta bagaikan berbulan2 lamanya......
Bermula hari jumaat (bermalam di rumah kak af) bertungkus lumus menyiapkan assignment yg perlu di submit keesokan harinya.....mujur ada kak af yang banyak membantu.......terima kasih kak af.....

Bermulanya sebuah perjalanan......

Petang sabtu keesokannya bermulalah perjalanan aku ke sebuah hotel yang terletak di tengah2 pusat bandaraya Kuala Lumpur...........bertolak jam 4.30pm dari UPM......perjalanan yang penuh liku2.....aku yang tidak pernah memandu seorang diri menuju ke KL menggagahkan diri kerna terpaksa.....itu sahaja pilihan yang ada......kebetulan hari sabtu lepas adanya perhimpunan bersih & jalan yang aku perlu lalui utk ke hotel tersebut banyak yang ditutup.....dalam keadaan yang tidak tahu exactly kedudukan hotel tersebut,hanya berpandukan direction yang diberikan oleh farhanah & pitat (thanks to both of you),aku meneruskan perjalanan sambil berdoa agar aku dijauhkan dari kesesatan dan dipermudahkan perjalanku utk menuju ke destinasi........

Alhamdulillah,perjalananku dipermudahkan......walaupun jalan utama utk ke hotel itu ditutup,dengan bantuan kak bailah,aku selamat sampai ke detinasi pada jam 5.30pm......benarlah kata mereka yang pernah ada pengalaman berkursus di hotel tersebut......tempat tersebut agak menakutkan......parking basement gelan xde lampu & tiada jalan utk tembus ke hotel......terpksa naik balik jalan kereta utk masuk ke hotel......
(kalau mak tahu aku sorang2 kt tempat gelap camtu mesti mak xbg pergi lagi)Apapun aku hanya bertawakkal pada Allah agar dilindungi dari bahaya..........


Bermulalah hari yang menguji tekanan emosi......

Selepas selesai urusan check-in,aku ke ballroom utk mendengar taklimat.....disebabkan xde partner yang dari UIA,aku belasah je dok dengan sapa2 yg xde partner lagi.....kebetulan roomate pun sebaya dari UiTM Seri Iskandar......
Ptg itu bermula dengan taklimat dari urusetia.....taklimat yang agak panjang dan agak memenatkan utk telinga ini mendengarnye.....mungkin disebabkan keletihan,otak xdpt menerima input dengan baik.....aku banyak bertanya pada kak bailah yg dah banyak pengalaman ke kursus ini.......
Malam plak discussion yg dbuat secara mass sebelum masuk di dalam kumpulan masing2.......rs berdebar2 sebab 1st time & xtau camnelah agaknya ketua nanti.....takut la plak dapat ketua yang strict.....Alhamdulillah,ketua baik2 aja.....sangat kebapaan.....siap ada anak sebaya aku lagi.....seorang prof dari USM......


Dipendekkan cerita........

Dipendekkan cerita,bermula hari ahad pagi-khamis masing2 akan berada dalam kumpulan masing2.......jadual agak ketat......8.30am-12pm wajib berada di dalam dewan memulakan tugas masing2.......2.30pm-5.30pm sambung kerja semula......8.30pm-11.30pm sambung lagi.....

Dok dalam hotel selama seminggu rs cam dok dalam gua......xingat hari,tarikh dll.......asyik fikir nak siapkan kerja je.....kadang2 xsedar dah kul bp......rsnye baru je masuk dewan,bila tgk jam lagi sekali rupenye dah 3 jam dok dlm dewan tu......bila mata terlalu fokus,sambil otak bekerja,perut sering berasa lapar....nasib baik makanan disediakan 6x sehari & aku,kak bailah & kak linda xpernah miss except minum ptg hari rabu sebab terpaksa balik ke UIA utk invigilate.......

Pada hari isnin tengah asyik buat kerja tetiba dapat mesej dari fizah (staff baru yg suppose replaced tempat aku utk invigilate 2/5).....

"Akak,fizah xdpt replace akk utk invigilate 2/5 ni coz fizah kene ambil alih semua jadual kak ara,sorry kak"

Lepas dpt mesej tu rs cam nak nangis sebab mind setting nak siapkan kerja rabu petang .......tp nak xnak kene terima gak hakikat yang aku perlu pulang ke cfs tengahri pada hari rabu tersebut.....selepas dipujuk oleh kak bailah & kak linda,aku redha........aku juz risau xsempat siapkan kerja.........

Aku cuba setelkan apa yang patut rabu pagi tu.........dan aku ditemani kak linda,kak kausar & kak dayana yang juga perlu pulang ke cfs utk invigilate......ade gak hikmahnya......aku belajar jalan2/selok belok sekitar KL......kak kausar jadi co-pilot aku......die bg direction jalan yg mudah utk ke cfs dari hotel tersebut......

Pengalaman yang mendebarkan......

Ketika kalut2 nak naik lif dari tingkat 8 ke tingkat 16 utk ke bilik,tetiba ketika lif berada ditingkat 12,lif tersebut terus menjunam ke bawah non-stop......dari tingkat 12 terus ke basement.............ade dalam 5-6 org dalam lif tersebut.....msing2 cuak,sampai ke basement,sume org keluar dari lif & lif tu tetiba blackout.....nasib aku tak keseorangan dalam lif tu....dengan barang2 yang banyak terpksa naik tangga plak ke G utk naik lif lain.......waktu tu rs cam nak nangis lagi.......(dalam hati,napelah diorang wat kt hotel yg scary ni)......

Hari terakhir.......

Hari terakhir adalah hari yang paling menguji tekanan emosi.......especially bila melihat kumpulan2 lain dah setel kerja & sume ahli kumpulan dah balik.....boleh dikatakan kumpulan aku adalah kumpulan yang terakhir sekali siap kerja.........apapun Alhamdulillah,siap gak cuma agak kelam kabut sikit.........
Lepas check-out,aku & salah sorang ahli kumpulan (dr UiTM Arau) g ke PWTC plak.......
Walaupun badan dah sengal2,otak dah letibh,gagahkan diri jugak utk ke PWTC walaupun xtau jalan sangat......belasah je.....pusing2 kt KL je pun......act dekat je dari hotel tu nak ke PWTC......dah alang2 dekat,rugi lah kali x pergi ke pesta buku tu.......
Balik dari pesta buku sempat menyinggah CFS utk solat & lunch.....thanks to Ayuni & the geng coz tumpangkan saya  utk berehat & sembang2 jap sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah.......
Perjalanan dari PWTC ke CFS jadi mudah coz kak kausar dah ajar jalan yang mudah semalam.....

Kesimpulan

Sangat banyak benda baru yang aku belajar sepanjang seminggu berkursus........samada pengalaman pahit ataupun manis tidak akan dilupakan......
Hakikatnya......

UJIAN MENGAJAR ERTI KESABARAN,
PENGALAMAN MENGAJAR ERTI KEKUATAN,
MASALAH MENGAJAR ERTI KEDEWASAAN,
DAN ITULAH YANG SEBENARNYA MEMATANGKAN DIRI SESEORANG


  
P/s:Sedih gak xdpt cuti hari jumaat coz kene invigilate exam....Kononnye nak berehat  kt rumah je....xpelah,ade hikmahnya tu (smbil memujuk hati)
Serik utk pergi lagi buat masa ni.....tp xtahulah next time kalau dapat offer tetiba nk ubah fikiran plak....it depends......

No comments:

Post a Comment