Friday, June 18, 2010

Hari ini hari jumaat................

     Seperti biasa harini aku bangun tidur.Alhamdulillah,aku masih di beri peluang oleh Allah utk bernafas di muka bumi ini.Lepas mandi,aku sarapan bersama mak dan biasa la,bila dah dok depan mak pasti ada nasihat yang ingin disampaikan.Boleh dikata kan tajuk tazkirah mak pagi ni: "Allah Maha Adil".Mak berkongsi cerita mengenai seorang rakan sekerja mak yang mana dia seorang yang diberi kesenangan dari segi harta tetapi die mempunyai masalah kesihatan.Perlu bergantung pada ubat untuk menahan sakit.Ya,mmg betul Allah itu Maha Adil.Tak ada manusia yang sempurna di muka bumi ini.Kesempurnaan hanya milik  
Allah yang Maha Esa.

     Setiap hari aku selepas bangun tidur,dan selesaikan semua kerja2 rumah,pasti akan terlintas di fikiran apakah akan terjadi pada diriku setahun,2 thn,3 thn or 5 thn akan datang.Memandangkan sehingga hari ini aku tidak mempunyai kerja yang tetap.Masa berlalu tanpa disedari.Buat masa ni,aku tak terfikir lagi utk melanjutkan pelajaran ke peringkat master or lebih tinggi.Matlamat aku ialah untuk mencari kerja yang tetap,yang halal dan sesuai dengan jiwaku ini.Nak kata aku memilih,entahla.I have no idea.Allah itu Maha Adil.Mungkin belum ada rezeki.Aku percaya pasti ada hikmah di sebalik setiap yang berlaku.

     Apa2pun aku bersyukur kerana aku tidak hanya duk goyang kaki selepas grad.Aku mula mengajar tuisyen di rumah Cikgu Aspa sejak bulan januari tahun ini sehingga kini.Pada akhir bulan januari aku bekerja sbg personal loan advisor di CIMB sehingga awal bulan Mac.Ada beberapa sebab yang menyebabkan aku rasa xselesa dan berhenti daripada terus bekerja di sana.Dan pada bulan April-awal bulan jun tahun ini,aku mendapat tawaran menjadi Guru Ganti di ex-school (SAMTSH) aku.Dlam tempoh 2 bulan itu,terlalu banyak yang aku belajar dan bagi aku,ia merupakan pengalaman yang sangat manis yang pernah aku lalui sepanjang hidupku.Bekerja sebaris dengan ex cikgu2 yang pernah mengajar dan mendidik aku suatu ketika dulu.Dan sepanjang aku mengajar di situ,aku still memanggil mereka dengan gelaran "cikgu" instead of "akak".Bak kata orang,sekali kite bergelar cikgu,sehingga bila2 pun kita akan dipanggil cikgu walaupun dah pencen atau meninggal.

     Kontrak aku tamat sehari sebelum bermulanya cuti sek iaitu pada 3 Jun.Dan sepanjang cuti sekolah ini,jadual aku penuh dengan tuisyen pada weekdays tetapi aku agak free pada hujung minggu yang membolehkan aku memenuhi undangan majlis perkahwinan rakan2.Cuti sek hampir tamat dan aku mula berkira2 apa yang patut aku lakukan pada weekdays.Adakah aku patut accept offer cikgu utk jadi staff cikgu full time?aku bukan xnak,cuma aku x ready lagi utk ambil alih semua subjek mathematics tingkatan 4 dan 5.Aku perlukan masa untuk wat preparation coz aku xsuka mengajar dalam keadaan aku sendiri x well prepared.Aku kene pastikan aku betul2 master semua topik dalam subjek tu then baru aku bersedia utk mengajar.

     So,plan aku after cuti sekolah ni ialah mempersiapkan diri aku dengan ilmu esp dalam subjek mathematics f4 n f5.Some people say that mathematics SPM is so easy.For me it is true but to teach the subject is not as easy as we learn for ourself.Is it rite????this is juz my opinion tru my experience.Even to teach mathematics form 1 and 2 is not as easy as what we can see tru the eyes.Tp pada cikgu2 yg dah mempunyai pengalaman bertahun2 mengajar subjek matematik,mungkin bg mereka senang je.Bak kata orang,"pengalaman merupakan cikgu yang terbaik buat kita".Yelah,dah bertahun2 mengajar benda yang sama kan???mestila expert.Apapun,pada aku yang baru menceburi bidang ni setahun jagung,mmg patutla kan utk berusaha bersungguh2 supaya kita puas hati dengan hasilnya.Aku xnak menjadi seorang cikgu yang hanya melepaskan batuk di tangga.Kepuasan bagi aku adalah bila ank2 murid aku betul faham akan apa yang aku ajrkan.Money is always important but the most important thing is satisfaction.

     Kepada sesiapa yang membaca blog aku ni,doakanlah agar aku dapat lakukan apa yang terbaik buat diriku,anak2 muridku dan umat islam keseluruhannya.Dan doakanlah agar Allah murahkan rezeki aku.Amin...........

1 comment:

  1. Salam,
    saya marziana ahmad.saya terbaca mengenai kerja sbg personal loan advisor di cimb. disebabkan saya ada interview jumaat ini, boleh tak share info and apa baik buruk bekerja di cimb..kerana saya masih tidak ada kerja yang tetap. harap dapat membantu..


    tq..
    wasalam

    ReplyDelete