Thursday, April 14, 2011

Mukadimah Penentu Natijah

Perkahwinan dibina dengan harapan. Untuk mencapai harapan, tidak cukup dengan rasa cinta. Ia perlukan tanggungjawab. Kata bijak pandai, sesuatu akan berakhir mengikut bagaimana ia bermula. Mukadimah banyak menentukan natijah. Untuk mengekalkan cinta sampai ke hujung (hujungnya di syurga), mesti diperkukuh dari pangkalnya. Perkahwinan dimulakan dengan percintaan, tetapi disempurnakan dengan tanggungjawab. Dan sebaik-baik cinta ialah cinta yang didasarkan oleh tanggungjawab. Sebab itu ahli bijaksana mendefinisikan cinta sebagai “rasa ingin bertanggungjawab kepada seseorang”. 

Janganlah hendaknya cinta dan rumah tangga dibina hanya sekadar untuk memenuhi kehendak fisiologi dan biologi. Itulah cinta yang diilhamkan oleh Tuhan untuk haiwan (demikian kata al-Farabi). Juga bukan untuk mengejar status sosial. Jika rumah tangga hanya dibina untuk makan minum, perlindungan (rumah), pengangkutan (kereta), berkelamin (seks), kawan (sosial), kesihatan dan penghargaan diri (ego), apa bezanya cinta kita dengan cinta haiwan. Itu cinta kelas kedua.

Jika itulah bentuk cinta kita, itu hanya cinta alat bukan matlamat. Cinta kelas kedua mesti dibawa kepada cinta kelas pertama. Pandang wajah suami kita, bolehkah dia membawa kita kepada cinta Allah? Renung mata isteri kita, apakah dia teman kita menuju Allah? Jika ya, alhamdulillah, syukur. Kita sudah berada di jalan yang betul. Maka melangkahlah dengan yakin walau terpaksa menempuh pelbagai kesusahan.
Jika belum, berusahalah, berdoalah… agar dia mampu juga. Jika tidak hari ini, esok. Jika tidak esok, lusa. Teruskan berusaha dan berdoa.     

Artikel di atas dipetik dari blog Ustaz Pahrol Mat Juoi 
http://genta-rasa.com/2011/04/11/dia-bukan-cinta-nombor-1/


4 comments:

  1. Its a good start to move to the other stage!! Insha Allah, persiapkan dirimu. Murnikan niatmu. Perkahwinan itu adalah ibadah. Please do not sin. Bagaimana Allah nak bagi rahmat sekiranya kita memulakannya dengan dosa2??

    ps: Semoga Allah jadikan kita dikalangan hamba-hambaNya yang dicintaiNya. Agar cinta yang kita bina bersemi hingga ke syurga ^__^. Subhanallah~ melihat sahabat terbuka hatinya, terpancar nur ilahi pada blognya, buat aku jadi sebak. Sahabat, peliharalah anugerah IMAN yang Allah bagi ini dengan sebaiknya. Jadikan dirimu seindah-indah hiasan duniawi yang membuat cemburu para bidadari syurga. Sayang kamu kerana Allah..

    ReplyDelete
  2. Sayang kamu juga kerana Allah......

    ReplyDelete
  3. aku pun sgt like this article....sbb tu aku post kt blog aku ni....hehe

    ReplyDelete