Tuesday, January 19, 2010

Dugaan dan cabaran.......

Semalam (ahad),seperti biasa aku ade kelas dgn form 5 and form 4....kelas form 5 dr kul 1-2.30pm....
Aku smbung tjuk integration.....area under a curve.....agk mencabar untuk mengajar tjuk ni....aku terangkan 4,5
kali baru diorg faham....tp xpela,dah mmg tanggungjawab aku untuk memahamkan diorg.....
mulai hai ini, aku akan jumpe diorg seminggu sekali je....no more extra class on weekdays....so,aku kene
bekerja keras sikit dan cuba mengajar dgn laju....tp ape yg membuatkan aku risau,diorg xphm ape yg aku ajr bile aku start mengajar dgn laju......nak xnak,kelas minggu depan aku kene pastikan yg aku akn habiskan tjuk integration dan hrpn aku agar diorg dah bole jwb question based on SPM format utk tjuk integration ni....kalo sempat,aku nak smbung tjuk vector....basic jela kot.....

Kelas form 4 seperti biase start kul 8pm tp berakhir kul 10.30pm....yg dtg cume 3org je coz yg lain x confirm lg bole ke x amik sbjek addmath kat sek.Aku agak rushing coz bru blik dr jusco bukit tinggi dgn mak and kak long....smpai umah dlm kul 7.45pm,lepas solat terus g tuisyen tp spt biase,cikgu smpi dulu dr anak murid.

Aku dpt 2 org student baru+azim yg dh pnh aku jumpe last week.....aku still ajr composite function smpai abis kelas,xsempat pun msuk inverse (subtopik last bg tjk function)....alasan mus,"nant x ingat kalo belajar byk sgt,baik akak ajr sikit2 je yg penting kitaorg phm"....aku pun turutkan la kehendak diorg....aku ni fleksibel,and aku biasenye akan ikut kehendak student aku coz diorg ade hak....xgune gak kalo ajr byk2 or sibuk keje silibus tp diorg xphm.....itu bukan aim aku.....aku nak pastikan setiap sorg dr diorg phm ape yg aku ajr......act,diorg sume dr sek hishamuddin sg bertik....bile bdk hishamuddin bertemu dgn x-hishamuddin gak....cam biasela,bykla citernye coz aku memahami culture diorg even aku dulu sek hishamuddin kg jawa....aku rase aku mengajar 1 jam je,yg byknye bercerite...hehe.....aku dah inform diorg siap2 yg aku ni mmg suke bercerita......diorg lg suke and diorg suruh aku citer plak SMA dpt bp dulu...haha.....1st time aku di tanye result SMA,mayb sbb diorg bakal amik SMA thn ni.....jwpn aku standardla:"akak akan gtau bile result SMA awak dah kuar"...haha.....itula namenye escapism.......

Salah sorg dr diorg bekas anak murid mak aku mase sek ren dulu......die terkejut bile aku ckp ustzh hamidah tu mak aku......aku pulak terkejut bile azim gtau yg ustz khairuddin tu ayah die.....haha...kecik betul dunia....rupenye aku penah jumpe azim mase umur die 4 thn...die ank sulung....baru2 ni aku ade ketepikan semua buku2 rujukan spm aku......tetiba aku terfikir nak bg kat die.....yg lain tu aku x offer coz diorg ade abg and kakak....so,mesti ade buku2 turun temurun....aku cdg nak bg semua buku2 tu kat azim and die pun suke and nak je.......nextweek aku akan bw buku2 tu semua,drp buang lebih baik bg org......

Ade perkara yg membuatkan aku gembira mase kelas form 4 ni.....azim tanye aku:"bp umur akak?"....
aku ckplah yg aku dah tua,"akak dah habis matrik and dh abus degree dah pun".....pastu mus tanye,matrik bp thn and degree bp thn?...lps aku gtau,diorg pun gtau jwpnnye,23 thn ek???aku jwb:"lebih cikit".....azim ckp:"24???"....aku jwb kurg ckit....azim jwb:"23 setengah la"....btul la tu......yg pling best die ckp:"akak mcm bru lepas SPM""......haha....terase diri ini muda.....muda ke????

Adik2 aku yg form 5 xpnh pun tnye bp umur aku......yg f4 plak sibuk tnye.....xpela....mls r nak rahsia2 psl umur ni.....tp wat mase ni aku lebih close dgn f4 dr form 5.....yg form 4 ni aku rase diorg still cam bdk2,maklumlah baru melangkau ke tahap menengah atas........waktu ni la pling sesuai utk wat mind setting yg addmath tu easy and fun......kalo dr skrg mind setting diorg dah cam2,InsyaAllah xde sbb diorg akn fail dlm test or exam addmath......and lg mudah untuk memahami setiap topik...........aku dah mula terapkan pada diorg supaya "belajar untuk mengajar org lain".......ape yg aku perhatikan biasenye student (xkirala bdk sek or pelajar u) mmg pandai dan mudah untuk memahami sesuatu tp bile smpai saat rakannye minta utk memberi tunjuk ajar,die xtau.Bukan mslh kedekut ilmu tp masalah untuk mengajar org lain......so,mulai skrg aku nak diorg belajar untuk mengajar org lain.....kalo malu untuk mengajar di khalayak ramai,at least die mampu untuk mengajar one-to-one........bile kite mengajar org lain,kita akan lebih faham dan lebih mudah untuk mengingati.....
Am I right?????

2 comments: