Friday, January 8, 2010

Gelagat si kecil yang mencuit hati









Harini aku temankan kak long hantar abg iparku ke KLIA yang akan bekerja di Jeddah menyambung kontraknye di sana.Aku tunggu di dalam kereta semntara menunggu abang iparku berlepas.Nak diikutkan hati,aku nak turun dari kereta untuk melihat reaksi anak2nye apabila ayahnya pergi.Tp kak long suruh tunggu je dalam kereta.Xpelah,aku menurut kata kak long.Selepas lebih kurang 45 min menunggu di dalam kereta,kak long call aku untuk memberitahuku yang luqman(anak kak long yg 1st) mengajakku untuk sarapan bersama di KFC.Aku menyerahkan kereta kepada kak long sbb kak long tau kalo aku yang cari parking comfirm akan sesat.Hehe....kak long kenal sgt adiknye ni yg slalu sangat sesat even kat s.alam pun bole sesat.
Sementara menunggu kak long cari parking,aku bertanye dengan mak ape reaksi anak2 kak long ketika ayahnye meninggalkan mereka?mak ckp affan(ank ke-2) dah menangis awal2 lagi.Tp luqman hanya meraung ketika ayahnye hilang dr pandangan mata.Biasela....kononnye macho,tp.....die lagi teruk meraung dari adiknye.Siap berguling2 kat ats lantai lg......Tp ape yang aku lihat riak wajah bocah2 tu,cam xde ape2 yang berlaku.....tersenyum apabila melihat kapal terbang di udara......berlari ke sana sini...itulah yang dinamakan kanak2....mereka mudah lupa.Sedangkan baru 5 min yang lalu masing2 meraung melihat ayahnye melambai untuk pergi sementara meninggalkan mereka selama lebih kurang 9 bulan.
Kak long membawa ank2nye makan di KFC....tmpt favourite luqman dan makanan kegemaran die alah nugget ayam.Smpai di KFC affan dan luqman brmain permainan yang ade di sana.Seronok mereka bermain coz xde org langsung...berlari ke sana sini,meluncur dgn laju di papan gelongsor,turun naik tangga dll.Mereka berdua sanagta gembira seperti tiada ape yang berlaku.Apabila aku bertanye kpd Affan,"Ayah mane?"Jwpnnye:"Keje".......
Kini,kak long dan anak2nye kembali tinggal di rumahku untuk kesekian kalinya dan memeriahkan serta meriuhkan rumah ini dengan gelak tawa dan celoteh si keci:Affan.......
Bermulalah kehidupan aku bersama mereka yang aku dapat rasekan lebih mencabar dari sebelum2 ni kerana 9 bulan mereka akan tinggal di rumahku.....kalo dulu 2 hr sekali pun aku bole sapu rumah,tp aku pasti lepas ini sehari aku kene menyapu 2,3 kali......tp aku dah xkesah semua tu.....aku percaya,kehadiran mereka akan lebih membuatkan hidupku lebih bermakna selepas ini.........

No comments:

Post a Comment