Monday, January 11, 2010

Hari pertama....episod 2

Semalam x sempat nak update blog lepas balik dr tuisyen coz sibuk menyaksikan AJL.....Aku smpi umah dah separuh mase ke-2......sepatutnye tuisyen abis kul 9.30 tp terlajak plak smpi kul 10mlm...

As expected,student x ramai.Cume 2 org je,sorg laki dan sorg perempuan....mayb faktor cuaca and mlm hujung minggu tambahn plak AJL mlm td....sbb tu xramai yg dtg......sorg name syeila,sorg lagi name azim.....syeila agk pendiam,tp azim walaupun dtg lambat,aku ngan die cam dh kenal lame....dlm erti kate lain die seorg yg talkative....bole di katekan cam ikhwan.....ade je bende die nak argue bile aku ajar......."degil" plak tu.....

Aku start dengan tajuk function-composite function.Aku xsempat nak study pun tajuk tu....hehe,sebenarnye bukan xsempat,tp xrajin.......so,gamble je.....mula2 syeila sorg je yg dtg,aku ingat dah xde sape nak dtg lg pastu,lps 30min azim sampai......cam biase,mulakan kelas dengan Al-Fatihah then taaruf......simple2 je.....lepas taaruf, aku tanye,"soalan yang cikgu aspa bg minggu lepas dah siap?".....haha....aku pun xtau soalan ape......syeila ckp byk yang die xtau....asalnye cikgu suruh aku msuk composite sikit je then sambung inverse,tp di sebabkan kesemua homework yg cikgu bg die xbole jwb,so aku decide untuk ajr composite smpai die betul2 mahir subtopik tu.............

Dlm composite function ade 3 bende penting yang student kene tau (aku xdela pakar sgt tp ini hanye rumusan yg aku wat berdasarkan kefahaman aku):
1-Camne nak cari ff(x),gg(x),fg(x),gf(x) or yg seumpama dengannye...
2-Camne nak cari outer function cth: given g(x),fg(x)....soalan suruh cari f(x).dlm cth ni,f(x) adlh outer function (sbb f berade di luar)
3-Camne nak cari inner function; cth: given f(x),fg(x)...soalan suruh cari g(x).dlm cth ni,g(x) adlh inner function (sbb g berade di dlm)
Haha.....xpasal2 aku buat notes plak dlm blog ni.....xpela.....blog aku kan???

So aku pun ajr syeila step by step.Aku suke je ajr one-to-one ni...sebab lebih effective.Bile aku ajr syeila smpi cmne nak cr outer function,azim smpi......so,aku tinggalkan la syeila skjp utk jwb soalan2 yg cikgu bg minggu lepas utk spend mase ajr azim plak......biasela lelaki ni xcam perempuan....jarang aku jumpe student lelaki yang rajin nak salin ape yg aku tulis....aku xdela nak pakse salin semua,at least salin 1 cth sbg rujukan.....tp dah namenye lelaki....(mayb xsume camtu).....bile aku bg 1 soalan,die tercengang sbb xtau nak mula camne.....aku ape lagi....membebel la.....suruh salin cth yg aku bg....bru die nak salin.....tp die jenis yang cpt pick up and terang hati.....senangla ckit tugas aku......

dlm kul 9.15,cikgu jenguk aku.....die tanye:"dah masuk inverse?"aku pun jwn:"belum cikgu,coz sy rase sy nak mantapkan dulu composite diorg berdua".....cikgu agak terkejut coz cikgu assume diorg dh faham last week.....aku kalo bole nak diorang betul2 fhm ape yg di ajar sbb tu aku slalu tanye:"faham x ni?" smpaila diorg balik aku akan tanye lg......sebenarnye ni 1st time aku ajar student form 4 yg betul2 fresh (mksud aku br lepas PMR)....aku pnh je ajr addmath topik form 4 tp aku ajr pd student form 5.....sangat beza kalo kite ajr addmath antara f4 and f5.....coz kalo f5,diorg mmg dah pnh jumpe topik2 tu sebelum ni,kite juz wat revision....tp bg student f4 (lebih2 lg bru seminggu start sek) addmath adalah 1 subjek yg sgt baru bg mereka.....dan mereka msh mempunyai pilihan samada nak amik subjek tu ataupun tidak.....waktu ni lah diorang akan membuat kesimpulan samada addmath adalah 1 subjek yang mudah atau sebaliknye......

Bagi aku,waktu ni juga lah paling sesuai untuk menanamkan sifat minat yang mendalam dalam subjek mengira.......kalo ikut pengalaman aku dulu.....aku minat subjek addmath dr form 4,so bile dah minat,pada aku subjek tu mudah......so,kalo bole aku xnak diorg terikut2 dengan kata2 senior atau kate2 org lain yang mengatakan addmath adlh subjek yang susah sebelum diorg mencubanya......

Mengajar punye mengajar x sedar yang jam di tangan menunjukkan jam 10mlm......azim and syeila pun x sedar......bile syeila ckp nak blik je,azim terus tanye sekarang kul bp......aku pun jwblah "kul 10 mlm"....die ape lagi,terus kemas brg2 die.....aku xsempat ajr die camne nak cr outer function je.....smbil berkemas,die tanye aku "die (syeila) dah smpai outer function ke?" aku pun jwab:"mestila dah.....die lg advance dr awak"....sj je nk provoke die.....kelihatan muke x puas ati pd azim (tp yg +ve la)......mmg aku dah cover sume tajuk composite utk syeila sbb die sampai awal,tp azim pun tinggal outer function je,sempat je kalo nak kejar syeila.....hopefully diorg dah mula minat subjek addmath....bile diorg dah mula minat,senang ckit nak absorb ape yg di ajar xkesahla samade di tempat tuisyen or di sek.....

Seminggu aku jumpe diorg skali je.......next class xtau la bp ramai yg dtg....kemungkinan besar akan bertambah......nanti akan timbul mslh ade yang cepat dan ade yg lambat....tp aku dah biase dengan situasi tu ms mengajar kat panglima perang......bagi aku waktu tu lebih mencabar dengan suasana yang sangat meriah di dalam kelas lebih2 lagi tuisyen wt di sek....

Ape2pun zaman tu dah berlalu tp masih segar diingatan......
Semoga Allah berikanku kekuatan untuk terus menghadapi dugaan yang mendatang.....& Semoga Allah memberkati usahaku dan mempermudahkan segala urusanku....
Amin............

No comments:

Post a Comment