Tuesday, March 2, 2010

Trip ke Pulau Langkawi bersama keluarga tersayang

26-feb-2010

Kami sekeluarga bertolak dr rumah jam 9.30 pagi dengan menaiki innova yang dipandu oleh kawan abang,fathi.Asalnye cadang nk gerak jam 9 pg.Tetiba si kecik (affan) meronta2 xnk naik "kete besar"tu katanye.....sibuk nak naik kete "pak yang" (pak lang) die......walau mcm mane pun kak long terpksa pujuk si kecik tu naik innova......baru jejakkan kaki ke dalam innova,si kecik tetiba berkata "yak".....haha.....patutla dr td die meronta2 x keruan,rupenye ade "barang"....so die x selesa...




Kak long pun terpaksa la cibukkan si kecik tu dulu....nasib baik ckp nak bertolak jam 9 pg...kalo x,mau nye kitaorg terlepas flight....flight kitaorg jam 11.25 pg.....smpai LCCT dlm jam 10.30pg then kitaorg terus check in.....kitaorg naik Air Asia.......masing2 bw beg sendiri kononnye ape yg kitaorg fhm,setiap org bole isi beg kat luggage sehingga 5 kg kalo nk avoid dr extra charge.....rupenye kitaorg dh slh fhm.....5 kg yg di mksudkan tu mmg byrn yg wajib di bayar oleh setiap penumpang tetapi brg tu perlu di bw sndiri ke dlm flight....bukan di masukkan ke dlm luggage.....kalo nk letakkan beg dlm luggage,kene byr rm30 utk 15kg pertma and rm15 utk 15 kg berikutnye....punyela teruk.....mcm2 chrge di kenakan.....dulu sistemnye xmcm ni.....so,disbbkan xnk byr extra,bykla beg yang kitaorg bw naik dan dlm erti kata lain,menyusahkan kitaorg dan melambatkan proses check-in smpaikan polis yg spttnye cek seluruh bdn penumpang,xsempat nk cek fmily kitaorg sbb dh ramai org beratur di belakang......bagi aku,beg2 yg kitaorg bw bersama menyebabkan proses tu lambat....pnd muka!!!sape suruh wat extra charge utk luggage.....



Kitaorg tiba di Langkawi airport dlm jam 12.45......smpai je di airport,aku nmpk ade ATM CIMB.....aku pun excitedla nk withdraw duit,maklumla gaji bru masuk smlm tambahn plak ni 1st time aku dpt gaji hasil dr titik peluh aku bekerja selama sebulan di CIMB tu.... walaupun gaji aku xseberapa,aku bersyukur....at least aku dpt gunekan duit gaji aku tu utk berbelanja di langkawi....
Tp malangnye,kad aku ditelan ATM tu.....arghhhhhh.....tensen aku dibuatnye,tp aku xgtau family aku pun...kalo diorg tau mesti diorg gelakkan aku.......semetara kak long uruskan hal kete sewa and tiket flight balik yg hilang,aku pun setelkan hal aku....aku tinggalkan no hp aku di Information counter CIMB tu spya aku dpt dihubungi sekiranye kad aku dh selamat di keluarkan dr ATM tu.....


Kitaorg sewa innova kat sana.....2nd time naik innova selepas naik innova fathi pg td....abg aku yg drive coz aku dan kak long xbiase bw kete besar and auto tu......1st destinasi yg di tuju after dpt kete tu of coursela kitaorg g stesen minyak.......sementara menunggu abg isi minyak,aku gtau fmily aku hak kad ATM aku tu di telan.....kak long gelakkan aku.....aku dh agak dh......tp dlm ms yg same,aku dpt panggilan telefon dr CIMB airport memberitahu kad aku dh berjaya di keluarkan.....selepas selesai isi minyak,kiatorg pun berpatah balik ke airport...............dan akhirnye aku berjaya withdraw duit......seronoknye.....


Destinasi strusnye ialah Lagenda Garden Resort......apartment yg bkl kitaorg duduki selama 3hr 2mlm di Langkawi ni......punyelah pyh nak mencari tempat tu coz xde signboard smpaikn 2x kitaorg bertanye pd org......semetara mencari plak,org dh abis solat jumaat,so jalan makin sesak.....akhirnye selepas mencari lebih kurg stgh jam,kitaorg pun jumpe tempat tu.....waktu tu dah jam 2 lbh and masing2 perut dh berbunyi sbb kelaparan,xmkn dr pg........smpai je di tempat tu,pak guard plak xde,so xdptla kunci bilik......aish....angin betul....masing2 dh kepenatan.....dlm mase yg same kak ngah call gtau die dh smpi kat jeti.......so,kak long pun wat keputusan utk stay kt pondok guard utk amik kunci semetara yg lain g jemput kak ngah kat jeti......lepas jemput kak ngah,kitaorg pun beli makann tghri......
 
 



Aprtment tu ade 3bilik.....agak selesa.......dh selesai angkut brg,msing2 mkn..........
Sepanjang ptg kitaorg dok dlm bilik je,kepenatan......waktu mlm bru kitaorg kuar makan.....makan malam sponsored by kak ngah.......kitaorg makan di gerai mkn di pekan kuah......kitaorg dh dok dkt 10min xde org amik order......bole sbr lagi.....bile org tu dtg amik order,kebanyakan makanan yg kitaorg nk pesan sume xde tp kat menu ade....(kalo xde,xpyhla letak kat list menu tu).......dhla ms amik order tu org tu pndg2 ats,pndg belakang,xfokus lgsung.....mane bole amik order customer camtu.......ok lg,kitaorg bole sabar lg......
setelah menunggu makann hmpir 45 min xsmpai2,air plak dh dkt separuh habis,kitaorg pun bertanye pd ank si tauke tu....."dik,lame lagi makann nk smpai?ape je yg dh msk?yg dh msk mehla bwk sini"...... bdk tu pun ke dpr bertanye pd ayah dn maknye...dn jawapannye:"tgh masak".....
 

ayah aku dh bising,sibuk nk tukar gerai lain tp abg x setuju coz abg malas nak menunggu lagi......nnt double plak lmbtnye......after 10 min,aku dn kak ngah ke dapur dan berckp sendiri dgn tukang masak:"lmbt lagi ke nk siap?kitaorg dh kelaparan ni.......mane2 yg dh masak tu hidangkan jela dulu......kalo x,kitaorg cancel je sume order and kitaorg juz byr duit air.....".....ape lagi,tukang msk tu pun kelam kabutla,brula terhegeh2 nk hantar makann kat kitaorg......meje kat sekeliling sampai 6 meja yg x berkemas lg.....punyelah lembap service diorg.....apelah salahnye upah org utk keje kat gerai tu....ini pekerja nye juz anknye 2 org and tukang masaknye laki bini.....dh selesai makan,kitaorg pun byr dn aku terkejut bile jumlahnye 100+++......mmg xberbaloi dan kesimpulannye mhl compare dgn hrga kat klang.....
 
 




27-feb-2010


Hari ke-2 kami sekeluarga di langkawi......pagi ni semua org bangun awal.....sbb kak long dh pesan by 9.30am mesti dh kuar coz byk tempat nk g and hr ni gak kitaorg kene habiskan minyak sbyk rm50 yg kitaorg isi smlm.....kalo x habiskan,rugilah....untung owner kereta or sape2 penyewa kete yg bkl dpt kete kitaorg tu nnt......


Disbbkan kitaorg dh sarapan b4 bertolak (srpn prepared by bibik kak ngah).....so kitaorg terus menuju ke underwater world and penguin world kot namenye.......tempat yg aku dah lame idam2kan utk g slps aquaria....sj je nk compare mane lg besh.....


Nsb baikla aku x wat clearance lagi.....so aku dptla student price.....kalo aritu kat aquaria student card aku x laku coz matric no aku 05.....tp kat underwater world,student card aku laku,so aku dptla hrga RM22 compare hrga biase org dewasa RM28.......JAUH TU BEZA.....RM6.....lepas duit tol aku g keje 2 hr.......


Tempat tu mmg besar kalo compare dgn aquaria tp nak diikutkan besh lagi aquaria......tp yg bestnye underwater world ade penguin yg cute2 belaka.........xpela,at least impian aku dah tercapai....kalo org tanye dah g underwater worl????jwpnnye DAH.......


 
  
  
  
  

Aku sempat beli spec hitam kat situ.....haha....1st time beli spec hitam sbb cuaca di luar tu tersangatla panas........
Lepas kuar dr underwater world,kitaorg pun g lunch kat gerai kat area2 situ gak.......lauk sedap and agak murah......masing2 berselera makan..........luqman pun habis stgh pinggan nasi.Sebelum ni xpernahnye die nak lunch nasi........
lepas mkn,kitaorg g shopping jap kat gerai2 area2 situ....mak borong kain batik kat situ....aku plak beli sehelai utk cikgu.......luqman and affan masing2 dpt spec.....seronok diorg.......

 
  
  
  
  
  

After underwater world,destinasi seterusnye ialah cable car.........kitaorg jln ikut signboard je dan akhirnye sampai.......kak long,bocah2,mak n ayah xnk naik cable car tu......so kitaorg yg bujang2 ni je yang g....(aku,abg,kak ngah n rafiq).....sblm smpai ke counter cable car tu,ade byk kedai2 di sekeliling.....ade brgn cenderamata,bju,spec hitam (rafiq beli spec hitam kat sini,jeles aku sbb murah rm4 dr yg aku beli kat underwater worl) dll......mula2 plan nk singgah kedai2 tu after turun dr cable car......smpai je kat counter cable car....mak aiii......pjg giler beratur........dr atas smpai ke bwh org beratur........xsanggup aku.....dahla cuaca panas terik....so,kitaorg pun lupakan hasrat utk naik cable car tu........aku ngan kak ngah ape lg?????kitaorg pun strt shopping kat kedai2 berhampiran.....lame gak la kitaorg kat situ.....smpai kak ngah call kak long ajak masuk kedai2 tu......kak ngah sempat beli skirt and and beg.............aku juz beli keychain utk ank2 murid aku....
sbg kenang2an......

  
  
  
  
  

Xkesahla xdpt naik cable car.....at least aku dh pernah naik yang kat genting.......same je kot,mayb yg kini pjg sikit routenye........drp kene beratur pjg di panas mentari.....baikla aku shopping......kitaorg byk bergambar je kat sini.....agl lame lepak kat sini......
After cable car,destinasi seterusnye galeri mahathir......aku dan yang lain2 xberminat pun nak g.....yang beriya nk g juz mak.....maklumlah,org muda mudi ni mane suke tempat2 camtu.....dahla jauh diler.....xde signboard,nsb baikla rafiq n kak long pandai tgk peta.....dah dekat nk smpai bru ade signboard......lebih kurang 1jam perjalanan dr cable car tu....sbnrnye mayb xjauh sgt or ade shortcut.....cume kitaorg xtau.....aku ngan kak ngah dh risau sbb tkt kedai coklat ttp.....kitaorg aim kedai coklat je.......smpai kat galeri tu dlm kul 4.45pm...smpai sn cam xde org......sunyi giler.......
yelah,sape nak g tempat2 camtu......dahla kene byr.....RM5.....pastu kalo nk bwk masuk kamera kene byr extra plak....aku pun sorokla dlm beg aku di sebalik plastik2 brgn yg aku beli dan akhirnye terlepas.......walaupun berjaya seludup kamera masuk,aku xamik gambar pun......yang aku peliknye,mw masuk kamera kene byr,tp hp xkene plak......diorg ni xtau ke zaman skrg sume hp ade kamera....so kitaorg bergambar gune kamera kak long je......aku pun xberminat nk amik gambar kat dlm tu....bosan giler.......at last aku ngan kak ngah masuk 10min je then kitaorg terus kuar coz nak g solat dulu.....yang lain2 sume dah solat kat surau kat cable car td.....

  
 

Kitaorg budget smpai kul 5.30pm je.......pastu tepat kul 5.30pm kitaorg gerak dr galeri mahathir tu then menuju ke pekan kuah.......otw ke pekan kuah plak jalan agk sesak coz ade pertandingan tritalon kot......mat saleh sibuk berlari......pastu jalan raya di tutup sebelah....sbb tu kereta slow.....aku ngan kak ngah dh risau ni.....dlm hati berkata "hbisla coklat aku"........
At last, kitaorg smpai pekan kuah dl kul 6.20pm......kitaorg terus menuju ke kedai Haji Ismail......
ramai giler org....masing2 sibuk borong coklat n pinggan mangkuk.......
Aku telah spend almost RM100 utk coklat shj!!!!......yela,bukannye ade benda lain lg aku nk beli....so hbiskanla duit utk beli coklat walaupun bkn penggemar coklat sgt.....aku byk beli utk bg kat org......

Disbbkan ade beberapa mslh,kitaorg terpaksa blik awal..........tp aku ngan kak ngah nk shopping lagi......so,aku ngan kak ngah ditinggalkan kat pekan kuah tu....sambung shopping.....aku sempat beli sepasang baju,keychain n coklat lagi..........

After 10min kak long n abg sampai.....(lepas hntr mak,ayah n bocah2 balik aprtment ).....nk bg diorg rehat2........abg pun smpt gk shopping kat Al-Ikhsan....(mcmla kat klang xde Al-Ikhsan)....tp biarla die.....maklumlah,org lelaki ni mane tau nk beli ape.....kak long shopping set pinggan mangkuk......

Sblm balik apartment,kitaorg beli dinner dulu......ingatkan nk beli dinner kat pasar je.....rupenye pasar malam kat situ xde bende yg menarik....pendek je pasarnye....nasi2 pun xde dijual.....so terpaksalah singgah gerai mknb gak......lame gak menunggu....dekat 1 jam....nsb baikla kitaorg ber3.....abg tunggu lm kete.....so sempatla kitaorg dok memerhati gelagat org2 langkawi yang bukak gerai ni......dr pandangan aku,diorg ni sume buat2 sibuk je,sebenrnye xsibuk pun......boleh plak timbang ikan smopai 20min....kelakar betul......dok menerangkan kat customer bkn main.....maybla xsume kedai camtu....tp aku dah terkene 3x berturut2...kesimpulannye sume gerai yang aku g tu servicenye out......baik xyah meniaga camtu......

p/s: BEST LAGI MAKAN KAT GERAI AYAH FAZRIN......sedap n layanan tip top

28-feb-2010

Harini hari terakhir kitaorg lat langkawi......mlm td msing sibuk mengemas brg masing2 n pagi ni masing2 malas nk bangun sbb kepenatan berjalan.....disbbkan flight kitaorg kul 11.25,so terpksalah kuar awal gak....lebih2 lagi nk hntr kat jeti.......

  
 

Kalo ikutkan ptg smlm kitaorg plan nk g Dataran Lang utk bergambar,tp xsempat....so pg ni berkejar sbb nk gak g sane amik gmbr kat helang tu sbg bukti kitaorg dh smpai langkawi......
So destinasi pertama harini adalah Dataran Lang......xsmpat amik byk sgt gmbr coz bocah 2 org tu tetiba mengamuk sbb kak long lupe bw turun spec hitam diorg.....nsb baikla kak long sntiase bwk susu diorg.....dptla gak amik gmbr sikit2....sementara tunggu bocah2 habiskan sebotol susu,abg ngan rafiq jd photographer jap......mcm2 gmbr pelik2 diorg amik......kononnhye ala2 photographer professional......hehe....bolehla,gaya dh ade......

  
  
  
  
 

Selesai bergambr,kitaorg singgah gerai utk alas perut......(breakfast di taja oleh ayah)......
Ade something happen time......org yg hantr air kat kitaorg tu tumpahkan teh tarik atas baju aku...
Dahla pns air tu...manis plak....nsb baik kene aku.....kalo kene kak ngah,mau mengamuk akak aku tuh.....aku boleh sabar lg.....tp yg lagi aku geram,dhla x mintak maaf.....pastu aku mintak tisu die wat dek je......xkan pekak kot.....rasenye org tu normal je......die dtg juz bwk kain buruk lap meja....
kak ngah aku dh pelik dah......kak ngah ckp kat aku:"bukan ke ko mintak tisu td???bole plak die wat dek je....kalo aku dh hangin dah.....dahla xmintak maaf......mcm die xbersalah plak"........nsb baikla bju aku tu hitam......kalo warna cerah mau aku mengamuk gak tu......
Spt yang aku ckp td.....service kedai mkn kat langkawi yg aku g ni sume out.......sekali jela korg merase duit kitaorg.......macam manela nk maju camni......budi bahasa pun xde.......

  
 

Selesai breakfast,kitaorg menuju ke jeti hntr kak ngah......pastu terus menuju ke airport......smpai airport selesai check-in,org Air Asia tu gtau :"maaf puan,flight delay ke jam 12.25,kitaorg bru je dpt tau".....kak long aku mrh betul.....dh la kene extra charge rm90 utk luggage......pastu flight delay plak.......pnt je rushing td.......pastu kitaorg pun dok melangok kat airport tu.......Affan n luqman dh berlari2 kat kwsn airport tu......nsb baik airport kat cni xsibuk nk mintak ic je......
konon flight 12.25.....tp 12.30 gate x bukak2 lg......affan dah mula mengamuk....maklumla bdk2 mane bole dok diam lame2.....Air Asia ni plak asyik delay je....pastu delay yg 2nd ni x inform plak tu.......dlm kul 12.35 bru diorg bukak gate......

  
 

Kul 12.55pm bru flight berlepas.......
Kali ni aku trn dr flight lmbt sikit....aku penumpang terakhir yg turun.....disbbkan byk sgt beg yg nk di bwk,aku hmpr tertinggal handbag aku....nsb baik aku perasan b4 kuar dr flight tu......
kalox,menangis xberlagu la aku.....mcm2 dlm handbag tu
Kene jalan agk jauh utk menuju ke pintu msuk LCCT tu......smntara tgh berjalan,tetiba ade 2 org pilot jalan sebelah aku.....aku kira2 itu pilot yg bwk flight tu td......hehe......dpt gak tgk muke pilot tu....bile aku pusing blkg pandang kak long,kak long dah senyum2.....die cam tau2 je aku nk ckp pasal pilot tu.......maklumla,pilot ni kalo xhensem pun,bile pakai pakaian pilot tu mesti nmpak hensem gak....haha......

Smpai di LCCT,smntara menunggu beg,kak long g cari teksi......
Dan akhirnye kitaorg selamat samapi di rumah jam 3.30pm.....
Alhamdulillah.......kitaorg selamat pergi dan selamat pulang.......


 






 





2 comments:

  1. besnye bercuti! ^^ huhu.. satu family kaler merah yg last day tu nampak sgt suweeet! hehe.. pasni kita g melancong kwn2 lak nak tak sue? :)

    ReplyDelete
  2. ooo...yg pakai bju merah tu xplan pun...kalo ko xckp aku pun xperasan.....sume tu suratan@kebetulan je...hehe...
    cam best gak g melancong bersame kwn2....tp kene tunggu poket berisi sikit....kalo x,melancong dlm keadaan yg muram,suram dan kurang ceria......

    ReplyDelete