Tuesday, February 8, 2011

Aku Terima Nikahnya

Dah masuk minggu kedua aku baca buku "Aku Terima Nikahnya"

Semakin xsabar utk mengkhatamkan baca buku ni

Isi kandungannya sangt2 bermanfaat kepada semua terutama mereka yang sedang dan bakal menyelusuri bahtera rumahtangga

Di sini ingin aku kongsikan salah 1 sub-sub topik dalam buku ni....

Rumah Tangga Medan Berjuang

Terimalah rumah tangga sebagai sebuah medan perjuangan.Penyertaan kita ke dalamnya dengan segala kelengkapan bukanlah jaminan kepada kemenangan.Kita tidak tahu apakah bentuk musuh yang bakal menyerang,tidak pasti bagaimanakah peritnye pertempuran yang bakal melanda.Namun sekurang-kurangnya dengan persediaan yang baik pada sebuah permulaan,doa kuta kepada-Nya tidak palsu kerana ia dilafaz selepas USAHA.
Sesungguhnya permulaaan yang baik,bukanlah suatu jaminan.Ia hanya sebuah permulaan. 

Seni Membentuk Manusia

Belajarlah untuk menjadi suami,belajarlah untuk menjadi isteri,belajarlah untuk menjadi bapa,belajarlah untuk menjadi ibu,kerana semua itu teras tarbiah,seni membentuk manusia.

Semoga perkongsian yang sedikit ini dapat memberi manfaat pada semua yang membaca entry ini.

p/s:Jemputan samada ke majlis pertunangan/perkahwinan sejak akhir2 ini mendorong aku utk post entry ni.Semakin aku cuba utk memenuhi ilmu di dada semakin takut utk aku menghadapi kenyataan.Aku tumpang gembira di atas berita sahabat2 ku yang bakal mendirikan rumahtangga.Nasihat aku kepada mereka yang bakal melangkah ke fasa baru ini:

"Jadilah seorang suami/isteri yang bersedia utk menerima segala kekurangan/kelebihan pasangan seadanya.Jika ada perselisihan faham di antara kalian cubalah bawa berbincang dan tanganinya dengan cara yang penuh berhikmah.Semoga kalian diberikan kekuatan & kesabaran dalam melayari bahtera rumahtangga.Semoga rumahtngga yang dibina berkekalan hingga ke syurga dan mendapat keredhaan dari-Nya"

No comments:

Post a Comment