Tuesday, February 1, 2011

Sebulan sudah berlalu......

Alhamdulillah.....harini genap sebulan sudah aku bergelar 

Matriculation Teacher di Department of Mathematics

Apa yang telah aku belajar/dapat selama sebulan ni?????
  • Aku belajar secara tak langsung cara berkomunikasi dengan officemate.... kalo dulu aku hanya dikelilingi dengan rakan2 yang sebaya dengan aku or 2-3 thn lebih tua dari aku,tp sejak bekerjaya ni aku dikelilingi oleh orang dari pelbagai peringkat umur.....ade yang 10-20 thn lebih tua dari aku....so,aku xbolehla communicate dengan diorg sptmana aku dengan rakan2 sebaya aku....
  • Aku belajar cara nak marking paper dengan betul......even aku xdibei kursus secara formal cara marking paper,tp at least aku belajar dr senior yg dah berpengalaman......
  • Aku dapat pengalaman conduct quiz+tutorial test.......culture di Pusat Asasi UIAM ni jauh berbeza dengan culture di IKIP dulu.....antaranya dari segi dress code & cara memulakan sesuatu kelas/majlis....setiap kalo kelas,selepas beri salam,biasenye lecturer akan ckp:"let start our class with recitation Ummul Kitab Al-Fatihah"....and after abis class,student pompuan akan salam dan cium tangan lecturer pompuan......between lecturer laki & student laki i'm not sure.....mayb yes mayb no
  • Aku dapat bilik sendiri......hehe....penting tu....excited lak aku...maklumlah,masa kat IKIP dulu even meja sendiri aku xdpt,tp kat sini dapat bilik sendiri even 1 bilik 2 org.....kalo fikirkan balik,sebilik sorg pun xbest gak....xtau borak dengan sape.....
  • Aku dapat roomate yang best & happening....seorang lecturer chemistry yang dah nak masuk tahun ke-3 berkhidmat dengan UIA.....
  • Paling penting mestilah aku dapat merasa gaji pertama as UIA STAFF dalam tahun baru 2011ni.....dan dengan duit gaji tu jugak aku dapat membeli buku yang sedang aku baca ni.......
Act banyak je mende yang aku belajar/dapat selama sebulan aku kat sini.....

Kesimpulannya aku sangat bersyukur.......

Bila kawan2 aku tanya "ko dok mane ella??"

Diorang akan terkejut bila aku cakap yang aku ulang alik naik kete sbb sume org tau

federal highway tu jem hari2 especially weekdays......
Then bila diorang tanya ko bangun tido kul bp?

Then aku pun jawab:"Kul 5.30pg dah bangun & right after subuh terus gerak dari umah,
paling lewat aku akn sampai UIA 7.45 am (kalo jem teruk)

So far,aku boleh bertahan lagi....tp effect dr aku bangun awal ni,aku akan tidur awal...
even kul 9pm mata aku xleh nak thn dah......cam malam td aku kononnye nak 
tengok citer "GEMILANG" tv3 kul 9pm.......

Tp automatically,kul 9pm mata aku dah ngantuk.....so,xdptla tengok citer tu.....

Xkesah pun & tak rugi apa2 pun....bole tengok online....hehe...

Aku mayb akan tengok citer ni bila ramai orang dah ckp citer ni sgt best....



No comments:

Post a Comment